Tvångsplagg skickar kvinnorörelse till medeltidens förtryck

Posted on 26 juni, 2014

1


SR burkareportage
En kvinnlig radioreporter vid SR P4 väst gjorde ett klassiskt Wallraff reportage. Reportern klädde ut sig i burka och gick ut på stan med en bandinspelare.

Kommentarerna var inte nådiga (LÄNK). Ur vetenskaplig synpunkt kan det liknas vid en psykologisk, sociologisk studie för att samla in människors attityder kring ett urålderligt klädesplagg. Men detta är mycket mer än ett fenomen som väcker uppståndelse i ett modernt samhälle. Miljontals kvinnor lever under svårt förtryck i muslimska länder.

Hur ska vi se på detta plagg annat än som ett tvångsplagg? Till och med den mildare formen, slöjan, är ett tvångsplagg. Beviset för detta är att ickemuslimska kvinnor som besöker konservativa muslimska länder tvingas i offentliga sammanhang bära slöja annars riskerar de både allmänhetens påhopp och bestraffning med böter eller fängelse. Där sharialagstiftning råder är tvånget hundraprocentigt.

Tvångsplagg är stigmatiserande
Ursprunget till dessa plagg är inte religion utan patriarkalisk kontroll. Det går i linje med könsstympning och andra vedervärdiga följder som kvinnor och flickebarn utsätts för om de inte underordnar sig patriarkalets dominans. Slöjan och dess värre former burkan och niqab är helt enkelt uttryck för kvinnor i fångenskap.

Kvinnlig frigörelse motas tillbaka
Den kvinnliga organiserade frigörelsen är inte särskilt lång kanske 150 år med suffragetternas första förening för kvinnlig rösträtt i England bildat år 1865 i Manchester. Sverige beslutade om kvinnlig rösträtt först 1919.
Feministrörelsen driver nu jämställdhetsfrågan på flera fronter och ibland av förståeliga skäl blir det både desperat och våldsamt. Utifrån detta perspektiv blir invandrade kvinnors uppvisning av kvinnor under förtryck provocerande. Därav följer reaktioner av ogillande.

Finns det då något försvar för plagget. Ja mänskliga rättigheter ger var och en rätt att klä sig i stort sett hur som helst. Men med heltäckande ansiktsplagg naggas dessa rättigheter i kanten. Normalt sett är det skurkar som döljer sina ansikten i det offentliga livet.

Flera liberala muslimska länder har förbjudit niqab eller burka i vissa offentliga sammanhang.

Det förekommer diskussioner om gränsen ska stängas för dessa plagg. Och det är i grunden en säkerhetsfråga. Rebeller och brottslingar har länge utnyttjat detta kvinnoplagg i mellanöstern.

I jordanien upplevde man 2009 en brottsvåg med rånare, terrorister och mördare förklädda i niqab, och khimar. En självmordsbombare i burka dödade 15 poliser i Pakistan. Det står också klart al-Qaida använt burka för att dölja sina terroristattacker både i Afghanistan och Irak.

1998 rånades en juvelerare butik i England av muslimska män förklädda i burka. 2006 genomfördes i USA flera rån inklusive mord på en polisman av muslimska män förklädda till kvinnor i niqab. En kidnapping av en ung flicka lyckades därför att hon doldes av heltäckande slöjplagg.

Det finns många skäl att förbjuda plagget inte minst säkerhet. Flera EU länder vill stoppa det vid gränsen. I Sverige har det funnits krafter för att rättfärdiga plagget och avdemonisera det men det har också funnits krafter andra än rasistiska som vill förbjuda det.

Svensk EU-politiker kritisk mot burka. EU-parlamentarikern Cecilia Wikström (FP) är kritisk mot de heltäckande klädesplaggen burka och niqab. – LÄNK

– Den anonymitet som en burkaklädd kvinna påvisar stämmer inte med hur jag ser på individens plats i en modern demokrati, skriver Wikström i bloggen.

2009 ville Centerpartisterna Staffan Danielsson och Lennart Pettersson förbjuda burka. (LÄNK)
SD motionerar om förbud mot burka och niqab (2012) LÄNK
Förslaget blev hårt kritiserat. Men jag anser inte man kan avfärda det så lätt. Flera europeiska länder har infört lagar mot plaggen.

Dock är det frågan om inte en SD motion blir rent av kontraproduktiv.

Stockholm den 3 oktober 2011 Sven-Olof Sällström (SD) David Lång (SD) Kent Ekeroth (SD)

Stockholm den 3 oktober 2011
Sven-Olof Sällström (SD)
David Lång (SD) Kent Ekeroth (SD)

Uppföljningsmotion LÄNK

Det finns också krafter som försvarar detta kvinnoförtryck naturligtvis utifrån mänskliga rättigheter
Do not ban the Niqab/Face Veil – e-petitions LÄNK. Här kan man också signera stöd för att behålla rätten att bära plagget.

Jag anser att man måste ta problematiken utifrån ett medmänskligt perspektiv. Skulle plagget förbjudas skulle antagligen majoriteten av kvinnor som nu tvingas bära det kasta det med lättnad.
Dessa tvångsplagg är kvinnoförtryck.

Täckt under min niqab

LÄNK till hela texten/Mona Celik. Utdrag nedan:

Ibland vill jag leva som svenskar. De får göra precis som de vill. Jag är avundsjuk på alla svenska flickor. Så var det för mig tills den dagen kom:

Jag hade kommit hem från skolan och då var min mamma och mina bröder samlade i vardagsrummet men en bok på bordet. Jag fick order att gå fram till dem, jag fick stå i mitten. Min bror tog boken i handen och började läsa högt och argt ” Jag älskar honom och vill leva hela mitt liv med honom”. Då förstod jag att det var min dagbok. De hade hittat min dagbok. ”Nu är det kört för mig”, tänkte jag. Min ena bror tog av sig bältet och började slå mig. Han slog hårdare och hårdare. Det gjorde inte ont, jag var redan van med att få stryk. Min andra bror tog över och så höll det på tills alla hade slagit mig. Till slut tog min mamma över mig med en sax i handen, hon tog mitt hår och klippte av hela mitt långa fina hår. De trodde att jag tar bort niqaben i skolan och att han har sett mitt hår. Min mamma slog mig och kastade mig i mitt rum och låste dörren. Jag grät i flera dagar. Jag fick inte gå ut på flera månader. Saknaden till honom och skolan var så stor. Men allt det fick jag glömma. Glömma honom och skolan var min enda uppgift nu.

De hade hittat en 38 årig man och jag skulle gifta mig med honom. Jag fick inte vägra. Det var deras order så för mig var det att göra allt de sa. Efter några veckor blev jag bortgift med honom och fick stryk varje dag eftersom jag inte ville ligga med honom. Jag rymde ifrån honom och gick till socialen för att få hjälp. Jag anmälde hela min familj och min ”man”. De tog emot mig och jag fick hjälp. Min familj blev utvisade och kom i fängelset i hemlandet. Jag blev skiljt av min man eftersom vi bara var gifta på islamska sättet. Jag blev av med alla onda människor som fanns i min omgivning.

Nu är niqaben borta och jag är på samma skola. Men ”han” är inte kvar han har flyttat långt bort. Jag mår bra ändå. Jag har fått många vänner och jag lever mitt liv så som jag alltid önskade mig.

Detta är mitt liv. Detta är jag!

Jag önskar dig all lycka Mona och hoppas att även vi i Sverige tar en tydlig ställning genom att förbjuda plagget vid gränsen. Här gäller frihet och mänskligt värde för alla. Små flickebarn drömmer inte om att hållas fångna under ett tält resten av sitt liv med hot om spöstraff eller ännu värre om de inte lyder.

Börje Peratt

Referenser
1) Full veil, burqa, niqab, hijab… a challenge to ‘European’ values? LÄNK
2) Burkas and niqabs banned from Swiss canton – Telegraph LÄNK
3) Kvinnor i niqab fick inte komma in i rättssal – inget skadestånd trots brott mot Europakonventionen LÄNK
4) No Niqab on Cannes Red Carpet – Europe – News – OnIslam LÄNK
5) Extremely libertarian niqab – why we should ban it LÄNK
6) – See more at: http://www.europaportalen.se/2010/05/svensk-eu-politiker-vill-se-burkaforbud#sthash.9BovErsA.dpuf

Posted in: Burka