Annie Lööf i en oväntad uppryckning

Posted on 5 september, 2014

0


Annie Lööf har gjort en remarkabel revansch med bra framträdanden i partiledarutfrågningar.

I flera fall har hon överglänst både Alliansens övriga representanter och de rödgröna. Detta är för mig mycket förvånande då jag har ansett det omöjligt för C att stanna kvar i riksdagen med Lööf som ordförande.
Att hon är ung och kan prata har tidigare inte räckt. Fortfarande finns en risk för snömos då hon avviker från inlärda texter. Så länge hon följer manus håller retoriken bra.
Då hon ställs inför frågor som rör konkret problematik riskerar det att bli problem. Ändå tycker jag att hon trots allt klarar flera svåra frågor rätt bra. Det är befriande att hon tillstår att hon inte har svar. Det är också bra att hon klarar ut att Vattenfall kan behålla sina nordiska engagemang men kanske bör sälja av kolkraften i Europa. Hon har också på ett ganska trovärdigt sätt lyckats backa från slavlöner till unga. Något som hon tidigare propagerade för.
Så på det hela taget kanske hon kan växa in i rollen som partiordförande. Frågan är om C har råd med denna inskolning om man vill vara kvar i Riksdagen. Annie Lööf menar i sin obotligt optimistiska approach att Alliansen vinner valet. Kampen om landsbygden tror jag är körd hon lär inte heller få landets bönder och fiskare att rösta på C. Vilka ska då rösta på henne? Möjligen alla som nöjer sig med en ung kvinna.
När FI nu rycker fram så tror jag att många av de kvinno/ungdoms-röster hon kunde hoppas på gått åt det hållet. Så valet blir en rysare särskilt för Lööf och C. Men jag är inte lika övertygad som tidigare om att C åker ut.
Tycker också att strategin att släppa fram andra duktiga C-representanter har varit smart. Att C visar bredd är bra och Anna-Karin Hatt gör i stort sett alltid förtroendeingivande framträdanden. AK är en god arvtagare till nästa ordförande om det nu skulle gå åt skogen i detta val.


Börje Peratt

Posted in: Politik