Maud Olofssons företagsamhet och trovärdighet

Posted on 15 februari, 2015

0


Jag kan tycka vad jag vill om Maud Olofssons politik, och det gör jag, men man kan inte ta ifrån henne en företagsamhet som skapat Alliansen och fått fyra partier att samverka. Under en lång period med frapperande framgång. En sådan förmåga är värdefull. Visst har hon gjort misstag allt annat vore omänskligt.

Man måste också förstå att ett arbete som partipolitiker är oerhört krävande med många bollar i luften. Att Maud Olofsson sedan fick ett ansvar för svensk näringspolitik kanske inte var så gynnsamt. Förutom Nuon så hade hon också att hantera SAAB. Med facit i hand blev utfallen av båda dessa sorgligt för Sverige.

Att Maud Olofsson efter att hon slutat i riksdagen och med politiken inte anser sig behöva åhöra konstitutionsutskottets kallelse för att där svara på Nuon-affärens alla turer är problematiskt. Hon kan tycka att hon har slutat och att det för henne därför också är ett avslutat kapitel. Vad är principen här? Har den klargjorts?

Man kan också tycka att det handlar om omdöme. Borde hon om hon har rent mjöl i påsen ändå ha ställt upp. Hon har varit näringsminister och ansvarig för Nuon. Om konstitutionsutskottet kallar har hon då en moralisk plikt att ställa upp?

Jag får ändå en fadd smak av häxjakt. Oppositionen tycks mig vilja utnyttja Nuondebaklet för att skada Allliansen.

Jag är osäker på om LKAB har förlorat en driven styrelseledamot när hon nu sparkas. Men detta är politik och Socialdemokraterna vill göra ett statement. Sådana tenderar att sparka tillbaka då man minst önskar det.

Börje Peratt

Länk
SR 20150214: Därför fick Maud Olofsson sparken

Posted in: Politik