Försäkringskassans anställda får högre lön genom att neka sjuka ersättning!

Posted on 15 april, 2018

2



Idag har en visselblåsare avslöjat att det är en medveten strategi från Försäkringkassan att neka sjuka människor ersättning. Det leder till högre lön för försäkringstjänstemannen. Försäkringsdirektör Lars-Åke Brattlund försöker förneka att det är en medveten strategi.

I en artikeln från 2015 Svårt sjuk man fick inte rätt till sjukpenning – Försäkringskassans strategi ställer jag frågan:

”Man måste fråga sig om det finns en bonus för att underkänna sjukskrivning?”

Och idag tre år senare är det bekräftat. Att detta pågår i Sverige är likt det som den amerikanska långfilmen Regnmakaren (1997) handlar om. En Francis Ford Coppola film med Matt Damon och Danny DeVito.
Ett av USA:s mäktigaste, mest korrupta och mest hänsynslösa försäkringsbolag ägnar sig åt försäkringsbedrägerier som drabbar kunderna hårt. Försäkringsbolaget har satt i system att, med hjälp av drivna jurister, vägra betala avtalad ersättning när kunderna drabbats av skada/sjukdom.

I Sverige betalar vi dessa försäkringar via skatt men vårt eget försäkringsbolag bedrar således våra sjukskriva på motsvarande usla sätt som ett korrupt amerikansk försäkringsbolag. Det suger. Det suger rejält.

Redan 2015 var det en visselblåsare som försökte förmå ansvariga att att ta tag i problemet
På Facebook skrev redan då försäkringsanställd ett desperat upprop:

Jag jobbar på Försäkringskassan och jag har berättat i tidigare inlägg om mina arbetsuppgifter som handläggare. Nästan inga personer har trott på vad jag framfört. ”Det kan inte vara sant” har jag bara fått höra! .. Jag har berättat om att mina chefer tvingat mig att konsekvent neka sjukpenning och sjukersättning. Mina chefer vet att sjuka oftast inte orkar överklaga. Jag uppmanar ALLA som får avslag att överklaga till domstol. Begär att få ut samtliga underlag!…

Situationen har således inte ändrats.

Här ett exempel på hur en demoraliserad tjänstekvinna uttrycker det

Johanna Salomonsson, tjänstekvinna på Försäkringskassan i Hägersten avslog med följande sammanfattad kommentar sjukpenningen för en patient som under 12 veckor var 100% oförmögen att jobba och som kollapsade på läkarordinerad testcykel med dramatiskt blodtrycksfall och ambulanstransport till akuten.

Läkaren har iakttagit bukömhet, paniksyndrom, varken fysisk eller psykisk ork att sköta arbetsuppgifter, trötthet efter tidigare operation. Drabbats av hjärtklappning som kräver vila. ”.. men det finns inga observationer som talar för psykisk eller fysisk problematik.
För att få sjukpenning måste arbetsförmågan vara nedsatt med minst en fjärdedel pga sjukdom.”

En forskare i ersättningsrätt hävdar att regeringen sätter tryck på Försäkringskassan att neka sjuka ersättning. Om det är på det viset så går den bristande moralen djupt in i regeringen.

Börje Peratt